עיוותים בעמוד השדרה

עמוד השדרה

עמוד השדרה מורכב ממספר רב של חוליות. במרווח בין כל חוליה לחוליה קיים דיסק והוא תמך על ידי שרירים ורצועות שונים. המערכת כולה מאוזנת בעדינות על מנת לאפשר לאנשים לעמוד זקוף עם מאמץ מינימאלי של אנרגיה. במבט לפנים, עמוד השדרה בדרך כלל ישר. עם זאת, כשמתסכלים מהצד, עמוד השדרה מציג סדרה של קימורים. התוצאה הכוללת של הקימורים הללו היא שהראש מאוזן מעל מרכז האגן. במצב האידיאלי, יש צורך בהוצאת אנרגיה מינימאלית בכדי לשמור על הראש במצב זה, כאשר הוא זקוף. כוח משקל הגוף מפוזר באופן שווה למדי בין הדיסק ומפרקי החוליות.

לעיתים, מצב נורמלי זה מופר. אנשים יכולים לפתח עיוות בעמוד שדרה לא תקין במישור הקדמי (עקמת) או במישור הצידי (קיפוזיס או לורדוזיס). למעשה, אין עיוות בעמוד השדרה במישור יחיד בלבד. כל העיוות בעמוד השדרה הוא שילוב כלשהו של עקמת, קיפוזיס או לורדוזיס וסיבוב של החוליות. דרגות קלות של עיוות בעמוד השדרה נפוצות למדי, וקיימות ב 10-20% מאוכלוסיה, מבלי שיש לכך השפעה כלשהי על חייהם. לעיתים, אצל אנשים מסוימים, עיוות עמוד השדרה יכול להיות גדול ודורש טיפול.

לעיתים, מצב נורמלי זה מופר. אנשים יכולים לפתח עיוות בעמוד שדרה לא תקין במישור הקדמי (עקמת) או במישור הצידי (קיפוזיס או לורדוזיס). למעשה, אין עיוות בעמוד השדרה במישור יחיד בלבד. כל העיוות בעמוד השדרה הוא שילוב כלשהו של עקמת, קיפוזיס או לורדוזיס וסיבוב של החוליות. דרגות קלות של עיוות בעמוד השדרה נפוצות למדי, וקיימות ב 10-20% מאוכלוסיה, מבלי שיש לכך השפעה כלשהי על חייהם. לעיתים, אצל אנשים מסוימים, עיוות עמוד השדרה יכול להיות גדול ודורש טיפול.

עקמת בילדים (scoliosis) - FUSION ו- VBT

עקמת היא כיפוף רוחבי של עמוד השדרה. ישנם גורמים שונים לעקמת, אך הסוג הנפוץ ביותר מכונה ״אידיופתי״, כלומר, הדבר שגורם בפועל לעקמת אינו ידוע. עקמת יכולה להתפתח בילדות המוקדמת או אפילו בבגרות, אך הזמן הנפוץ ביותר לפתח עקמומיות בעמוד השדרה הוא במהלך קפיצת הגדילה בגוף המתבגר. עמוד השדרה של בית החזה הוא המוקד הנפוץ ביותר של העקמת. עקמת החזה קשורה בדרך כלל לעיוות של כלוב הצלעות, כמו גם של עמוד השדרה בעצמו.

העקמומיות הופכת ברורה עם הצמיחה בגלל חוסר הסימטריה בכלוב הצלעות שמתפתח. יכול להיות שתהיה גם הגבהה של כתף אחת. ביטויים אחרים של עקמת כוללים אסימטריה של המותניים ופערים באורך הרגליים לכאורה. אין פער אמיתי באורך הרגליים, אלא נוצר הפרש מדומה בגלל העיוות בגב. כאב גב גבי / מותני יכול להתלוות לעקמת, במיוחד באזור השכמות, לרוב לאחר פעילות גופנית. במהלך הגדילה, עקמת יכולה להתקדם די מהר. בגיל ההתבגרות, העקומות עשויות לעלות מעלה אחת או שתיים בחודש. קצב התקדמות העקומות קשור בקשר ישיר למידת העקמת. עקמות קטנות מחמירות לאט יותר מאשר עקמות גדולות. בככלל, עקמת שנמדדה מתחת ל35-40 מעלות בסיום הצמיחה לא צפויה להחמיר במידה רבה במהלך החיים הבוגרים, וייתכן בהחלט שלא תשפיע על איכות החיים הבוגרים.

העקמומיות הופכת ברורה עם הצמיחה בגלל חוסר הסימטריה בכלוב הצלעות שמתפתח. יכול להיות שתהיה גם הגבהה של כתף אחת. ביטויים אחרים של עקמת כוללים אסימטריה של המותניים ופערים באורך הרגליים לכאורה. אין פער אמיתי באורך הרגליים, אלא נוצר הפרש מדומה בגלל העיוות בגב. לרוב, עקמת אינה קשורה לכאב כלשהו, אך אנו רואים גם הופעת כאב במיוחד באזור השכמות לרוב לאחר פעילות גופנית. במהלך הגדילה, עקמת יכולה להתקדם די מהר. בגיל ההתבגרות, העקומות עשויות לעלות מעלה אחת או שתיים בחודש. קצב התקדמות העקומות קשור בקשר ישיר למידת העקמת. עקמות קטנות מחמירות לאט יותר מאשר עקמות גדולות. ככלל, עקמת שנמדדה מתחת ל35-40 מעלות בסיום הצמיחה לא צפויה להחמיר במידה רבה במהלך החיים הבוגרים, וייתכן בהחלט שלא תשפיע על איכות החיים הבוגרים.

עקמת מתחת ל20 מעלות דורשת מעקב בלבד. אין צורך בטיפול מיוחד, מכיוון שהסיכון להחמרה בעקמת קטן. עם זאת, חלק מהעקמות המאובחנות בזויות נמוכות עלולות להחמיר, ועל כן יש צורך במעקב במהלך הגדילה.​

עקמת בזויות שבין 25-40 מעלות בנער/ה בגיל ההתבגרות מטופלות ע"י מחוך קשיח להאטת החמרה, ולא לתקן את העקמת. מטרת המחוך לאפשר הגעה לסיום צמיחה בזוית עקמת של פחות מ40 מעלות. ​הטיפול במחוך הקשיח מצריך לבישה שלו במשך 18 שעות ביממה. הטיפול נכלל בסל הבריאות, וקופות החולים מממנות את קנייתו. זהו טיפול המתאים רק לנערים ונערות שנותרה להם צמיחה. גם בעקמת קלה וגם בעקמת בינונית, יש מקום להוסיף טיפולי פיזיותרפיה ספציפיים, בשיטת שרוט (SCHROTH), שמסייעת בעיקר בהפחתת כאב הקשור בעקמת. טיפולי הפיזיותרפיה אינם תחליף לטיפול במחוך קשיח, כאשר נדרש.

 עקמת מעל 45 מעלות, או עקמת הגורמת לחוסר איזון במיקום הראש מעל האגן במישור הקדמי או הצידי. עקמות אלה אינן מגיבות לטיפול במחוך, ועלולות להחמיר גם אחרי סיום צמיחה בסבירות גבוהה. מסיבה זו, הטיפול המקובל לעקמות קשות הינו טיפול ניתוחי.​

בדרך כלל מומלץ לבצע ניתוח עקמת בקרב מתבגרים עם קימורים מעל 45-50 מעלות שנותרה להם צמיחה משמעותית. ככל שהעקומה בסוף הגדילה גדולה יותר, כך יש סיכוי גבוה יותר שהיא תמשיך להחמיר בבגרות. ניתוח לתיקון עקמת כרוך בתיקון העקומה ואיחוי גרמי של החלק המקובע. התיקון מתקבל באמצעות הכנסת קיבוע פנימי המכיל מוטות וברגים. קיבוע פנימי זה שומר על התיקון עד לקבלת איחוי גרמי. ישנן טכניקות שונות ליצרית איחוי גרמי בעמוד השדרה ומכשירים רבים ושונים שיכולים לשמש לתיקון עקמת. מרבית הניתוחים מתבצעים ע"י חתך אחורי בגב, אך ישנן שיטות ניתוחיות המבוצעות בגישה קדמית או צידית. אורך הקיבוע נקבע לפי מיקום העקמת. מכיוון שמדובר בניתוח המקבע את החוליות, חלק מתנועות עמוד השדרה מוגבלות לאחר הניתוח.

עם זאת, השיטות הניתוחיות הנהוגות כיום מתחשבות בהגבלה זו, ומאפשרות צמצום ההגבלה למינימום הכרחי. כאשר עקמת קשה מאובחנת בילדים או ילדות צעירים במיוחד, קיבוע של עמוד השדרה עלול לגרום לעצירת צמיחה של בית החזה והגב ביחס לגפיים, ואז יש לבצע את הניתוח על ידי מוטות המתארכים עם הצמיחה, ובסיום הצמיחה יש להחליפם בניתוח נוסף למוטות קבועים, שהם קשיחים יותר ומחזיקים מעמד זמן רב יותר.

ניתוח עקמת בילדים, באופן כללי, הוא מאוד מוצלח. רוב החולים חווים הקלה משמעותית בכאב ומשפרים את המראה הקוסמטי. 

משך האשפוז משתנה בהתאם לגודל ההליך הניתוחי. מתבגרים בדרך כלל משתחררים מבית החולים לאחר פחות משבוע ויכולים לחזור לבית הספר לאחר כ-4 שבועות. חזרה לפעילות מלאה אסורה עד שיווצר איחוי גרמי. תהליך זה יכול לקחת מספר חודשים, ורמת הפעילות המותרת חוזרת בהדרגה. לאחר שנה אין מגבלה על סוג הפעילות.   

ניתוחי VBT מתבצעים בעולם מזה 10 שנים, אך רק באוגוסט 2019 התקבל אישור FDA לבצעם  באופן שאינו מחקרי, ומכאן והחלה הנסיקה בפופולריות של ניתוח זה.

ניתוחי VBT מיועדים לילדים שעדיין גובהים, עם עקמת אידיופטית (AIS) , ואינם מתאימים לילדים שמתקרבים לסיום הצמיחה או לילדים עם עקמת הנובעת מסינדרום או מחלה כלשהי. 

ה-VBT מסתמך על עיקרון של שינוי מכאני בקצב הצמיחה של עמוד השדרה  (GROWTH MODULATION). למעשה לקוח מתוך ניסיון רב השנים שיש בשימוש בטכניקה זו בטיפול בעיוותים בגפיים תחתונות בילדים.

בניתוח אנו מבצעים האטת גדילה בצד הקמור של העקמת, ומאפשרים לצד הקעור לגדול באופן טבעי. כך למעשה אנו מאפשרים לתהליך הגדילה הטבעי של עמוד השדרה לבצע את התיקון בהדרגה, תוך שמירה על התנועה ונמנעים מקיבוע עמוד השדרה.

הניתוח מתבצע ע"י גישה ניתוחית דרך בית החזה ושימוש בסיב אופטי/מצלמה ושיקופי רנטגן לצורך הכנסת ברגים בגישה הקדמית לגופי החוליה, לאחר מיקום הברגים מניחים כבל גמיש המורכב מפולימר (פוליאתילן) ומבצעים מתיחה של הכבל  על הברגים. במהלך הניתוח מתקבל תיקון חלקי של העקמת, וצפוי כי לאורך זמן הגדילה שנותר למטופל/ת יתרחש התיקון המשמעותי. אצל מרבית המטופלים/ות לוקח כשנה עד שמתחילים לראות את התוצאות של התיקון העצמי. 


האינדיקציות שלי לניתוח:

עקמת 40-65 מעלות

עקמת גמישה- בצילומי כיפוף קיימת הפחתה של העקמת מתחת ל 30-35 מעלות.

גיל עצמות צעיר -פוטנציאל צמיחה גדול. (ניתן להעריך על ידי צילום כף יד).


יתרונות הניתוח :

שמירה על תנועתיות עמוד שדרה ושמירה על הצמיחה הטבעית של עמוד השדרה

חזרה מהירה לפעילות גופנית – בין 8-12 שבועות מותרת חזרה לפעילות רגילה.


מהלך לאחר הניתוח :

לאחר הניתוח עוברים לטיפול נמרץ ילדים לצורך השגחה למשך 1-2 יממות.

יום לאחר הניתוח כבר יורדים לישיבה בכורסא.

כיומיים לאחר הניתוח –מתחילים להתהלך

זמן אשפוז ממוצע – 4-5 ימים.


סיכוני הניתוח:

כיום הספרות מתארת כ-20-25% סיכון לניתוח נוסף לאחר ניתוח VBT והסיבות המרכזיות הינן:

  1. התקדמות העקמת למרות השימוש ב-VBT. כוחות הגדילה של עמוד השדרה חזקים מהכבל והעקמת ממשיכה להחמיר.
  2. הפיכת העקמת צד- תיקון יתר של העקמת לאורך השנים, הגורמת לעקמת למעשה להתהפך.
  3. קרע של הכבל- כוחות הגדילה חזקים מהכבל וגורמים לקרע של הכבל.

עקמת במבוגרים

עקמת במבוגרים שונה מעקמת של מתבגרים. בחלק מהאנשים, יש עקמומיות מילדות, שלא דרשה טיפול רפואי בזמנו ושהחמירה לאחר תום הצמיחה. כמו כן, ייתכן והקימורים יתחילו בבגרות. גורמים רבים עשויים לתרום להתפתחות העקמת אצל מבוגרים. העקומות נוטות להתפתח לאט הרבה יותר (בדרך כלל בטווח של מעלה אחת או שתיים בכל שנה). התקדמות העקומה עשויה להיות קשורה לניוון הדיסק ולדלקת מפרקים בעמוד השדרה. הכאב עשוי להיות קשור לפגיעה בשורש העצבים מהיצרות עמוד השדרה או מדלקת פרקים ניוונית בעמוד השדרה עצמו. השינוי במכניקה של עמוד השדרה שמביא לעיוות עמוד השדרה יכול להיות גם מקור לכאב בפני עצמו. 

במקרים רבים, ניתן להתמודד עם הכאב הקשור בעקמת מבוגרים ללא ניתוח. תרופות, פעילות גופנית, פיזיותרפיה, מחוך וירידה במשקל הן כל השיטות הנפוצות המשמעותיות בכדי לסייע בשליטה על כאבי גב הקשורים לעקמת.

טיפול ניתוחי בעקמת אצל מבוגרים שמור לחולים עם כאב קשה שהטיפול השמרני לא נתן מענה, או לחולים המדגימים התקדמות עקומה משמעותית בעקבות בגרות השלד. בדומה לעקמת אצל מתבגרים, גם עקמת אצל מבוגרים נדרשת לקיבוע ואיחוי גרמי. עם זאת, מבוגרים לעיתים קרובות זקוקים לניתוח גדול יותר מאשר ילדים. ישנם סיבוכים שונים כתוצאה מניתוח עקמת, כגון: סיבוכי הרדמה, דימום, זיהום, אובדן תיקון, אי השגת איחוי גרמי, התרופפות/ שבירה של מכשירים וכן סיבוכים נירולוגיים. משך האשפוז משתנה בהתאם לגודל ההליך הניתוחי. מתבגרים בדרך כלל משתחררים מבית החולים לאחר פחות משבוע ויכולים לחזור לבית הספר לאחר כ-4 שבועות, בעוד שלמבוגרים ייקח יותר זמן להתאושש. חזרה לפעילות מלאה אסורה עד שיווצר איחוי גרמי. תהליך זה יכול לקחת מספר חודשים, ורמת הפעילות המותרת חוזרת בהדרגה. לאחר שנה אין מגבלה על סוג הפעילות.  

טיפול ניתוחי בעקמת אצל מבוגרים שמור לחולים עם כאב קשה שהטיפול השמרני לא נתן מענה, או לחולים המדגימים התקדמות עקומה משמעותית בעקבות בגרות השלד. בדומה לעקמת אצל מתבגרים, גם עקמת אצל מבוגרים נדרשת לקיבוע ואיחוי גרמי. עם זאת, מבוגרים לעיתים קרובות זקוקים לניתוח גדול יותר מאשר ילדים.

ישנם סיבוכים שונים כתוצאה מניתוח עקמת, כגון: סיבוכי הרדמה, דימום, זיהום, אובדן תיקון, אי השגת איחוי גרמי, התרופפות/ שבירה של מכשירים וכן סיבוכים נירולוגיים .

משך האשפוז משתנה בהתאם לגודל ההליך הניתוחי. מתבגרים בדרך כלל משתחררים מבית החולים לאחר פחות משבוע ויכולים לחזור לבית הספר לאחר כ-4 שבועות, בעוד שלמבוגרים ייקח יותר זמן להתאושש. חזרה לפעילות מלאה אסורה עד שיווצר איחוי גרמי. תהליך זה יכול לקחת מספר חודשים, ורמת הפעילות המותרת חוזרת בהדרגה. לאחר שנה אין מגבלה על סוג הפעילות.  

עקשת, גיבנת (Scheunemann's Kyphosis)

מדובר בעיוות במישור הצידי בלבד, והוא עיוות פחות שכיח מעקמת. המונח קיפוזיס מתייחס לעיקול הטבעי של עמוד השדרה ושל בית החזה, כאשר בדרך כלל יש עקומה קדמית של 20-40 מעלות. עמוד השדרה הגבי מורכב מ-12 חוליות. חוליות אלה מתחברות לצלעות ומהוות חלק מהדופן האחורית של בית החזה.

אף על פי שעמוד השדרה הגבי אמור להיות עקום, עקומה בעמוד השדרה שגודלה יותר מ-40 עד 45 מעלות, נחשבת לא תקינה. לפעמים מתואר עיוות זה כגיבנת. ישנם גורמים שונים רבים לקיפוזיס, כולל בעיות ביציבה, כגון ריפיון שרירים. הבעיות החמורות יותר כוללות: שברים של חוליות, דלקת מפרקים שגרונית, אוסטאופורוזיס או עקשת. עקשת היא סוג התפתחותי של קיפוזיס ומתרחשת במהלך הגדילה. מחלה זו מתפתחת אצל מתבגרים בזמן שהעצמות עדיין צומחות. גברים נוטים פי 2 לפתח עקשת זה מאשר נשים. אף על פי שעמוד השדרה הגבי אמור להיות עקום, עקומה בעמוד השדרה שגודלה יותר מ-40 עד 45 מעלות, נחשבת לא תקינה. לפעמים מתואר עיוות זה כגיבנת. ישנם גורמים שונים רבים לקיפוזיס, כולל בעיות ביציבה, כגון ריפיון שרירים. הבעיות החמורות יותר כוללות: שברים של חוליות, דלקת מפרקים שגרונית, אוסטאופורוזיס או עקשת. עקשת היא סוג התפתחותי של קיפוזיס ומתרחשת במהלך הגדילה. מחלה זו מתפתחת אצל מתבגרים בזמן שהעצמות עדיין צומחות. גברים נוטים פי 2 לפתח עקשת זה מאשר נשים.

אף על פי שעמוד השדרה הגבי אמור להיות עקום, עקומה בעמוד השדרה שגודלה יותר מ-40 עד 45 מעלות, נחשבת לא תקינה. לפעמים מתואר עיוות זה כגיבנת. ישנם גורמים שונים רבים לקיפוזיס, כולל בעיות ביציבה, כגון ריפיון שרירים. הבעיות החמורות יותר כוללות: שברים של חוליות, דלקת מפרקים שגרונית, אוסטאופורוזיס או עקשת. עקשת היא סוג התפתחותי של קיפוזיס ומתרחשת במהלך הגדילה. מחלה זו מתפתחת אצל מתבגרים בזמן שהעצמות עדיין צומחות. גברים נוטים פי 2 לפתח עקשת זה מאשר נשים. אף על פי שעמוד השדרה הגבי אמור להיות עקום, עקומה בעמוד השדרה שגודלה יותר מ-40 עד 45 מעלות, נחשבת לא תקינה. לפעמים מתואר עיוות זה כגיבנת. ישנם גורמים שונים רבים לקיפוזיס, כולל בעיות ביציבה, כגון ריפיון שרירים. הבעיות החמורות יותר כוללות: שברים של חוליות, דלקת מפרקים שגרונית, אוסטאופורוזיס או עקשת. עקשת היא סוג התפתחותי של קיפוזיס ומתרחשת במהלך הגדילה. מחלה זו מתפתחת אצל מתבגרים בזמן שהעצמות עדיין צומחות. גברים נוטים פי 2 לפתח עקשת זה מאשר נשים.

תסמינים של עקשת מתפתחים בדרך כלל בשנות העשרה המוקדמות, סביב גיל ההתבגרות, בין גילאי 10 ל-15. צילומי רנטגן לא יראו את השינויים עד שהמטופל בערך בגיל 10-11 ולכן יהיה קשה לקבוע את הבעיה לפני כן. המחלה מתגלה לרב כאשר הורים מבחינים בהופעה של יציבות לקויה או רפיון אצל ילדם. לחילופין, המתבגר עלול לחוות עייפות וכאבים מסוימים בגב. הכאב משבית לעיתים נדירות. הופעה של קיפוזיס יתר היא בדרך כלל איטית. המראה המתקדם של קיפוזיס הוא שמוביל חולים רבים לפנות לעזרה רפואית.

מרבית הילדים הפונים לבדיקה אינם סובלים מעקשת, אלא מיציבה רפויה. מצב של יציבה כזו אינו מחייב טיפול כלשהו. ניתן לשפר את היציבה על ידי פעילות גופנית לחיזוק שרירי יציבה. חגורות הגב הרכות למיניהן אינן מסייעות לטווח ארוך בתיקון היציבה, משום שהן אינן מעודדות את חיזוק שרירי היציבה, ואף גורמות להיחלשות שלהם, ולכן אינן מומלצות.

בעקשת, יש בדרך כלל עיוות או עקמומיות נוקשה. מדובר בעיוות המחמיר בכיפוף, ומתוקן חלקית בעמידה ישרה וזקופה. הכאב מתגבר עם הזמן וכך גם גודל העיוות. במקרים מסוימים, אדם הסובל מעקשת יסבול גם מעקמת. כ-5% מהאוכלוסייה סובלים מעקשת ובדרך כלל העצבים בעמוד השדרה לא נפגעים מעיוות זה. עם זאת, ההפרעה יכולה לגרום לירידה בתפקודי ריאות ולב, היות ועקומת עמוד השדרה גורמת להפחתה בגודל חלל בית החזה. אם העיוות חמור, החזה אינו יכול להתרחב במלואו בזמן הנשימה והלב יכול להיות מושפע מתפקוד הריאות הלקוי.

מטרת המחוך היא לנסות לכוון את צמיחת החוליות על מנת ליישר את עמוד השדרה. המחוך יאפשר את יישור עמוד השדרה רק בחולים שעדיין צומחים. המחוך נועד להחזיק את עמוד השדרה בתנוחה זקופה וישרה. מטופלים צעירים הלובשים את המחוך בצורה עקבית, תיקון העיוות יתרחש לעיתים קרובות תוך כשנתיים. בדרך כלל, לבישת המחוך תהיה ל-18 שעות או באופן קבוע, תלוי מקרה, לתקופה של שנה, ואז לבישה בלילות לתקופה של כשנתיים. פיזיותרפיה מומלצת גם כן לחיזוק הגב ושיפור היציבה.

ניתן להשתמש במחוך אצל מטופלים מבוגרים לתמיכה בעמוד השדרה ולהקלה על הכאב, אולם זה לא ישנה את העקומה במטופלים אלה.

ניתוח יעיל בדרך כלל רק אם הקיפוזיס עולה על 75 מעלות במדידה בצילומי הרנטגן. מדי פעם הניתוח נעשה מסיבות קוסמטיות , אך מכיוון שכל ניתוח טומן סיכונים, ודאי ניתוח בעמוד השדרה, מומלץ לא לבצע אותו אך ורק בשל סיבות קוסמטיות. ניתוח לתיקון עקשת כולל תיקון העיוות וקיבוע עמוד השדרה עם מוטות וברגים.

 

הניתוח הוא ניתוח מורכב וגדול, ולמרות שהתוצאות יכולות להיות מספקות מאוד, יש לשקול היטב את גורמי הסיכון.

דילוג לתוכן