שברים בעמוד השדרה

העצמות והחוליות המרכיבות את עמוד השדרה חזקות מאוד, אך לפעמים חולייה יכולה להישבר בדיוק כמו כל עצם אחרת בגוף. שברים בחוליות נובעים מסיבות שונות, כגון: אוסטאופורוזיס, נפילה קשה, לחץ מוגזם או פגיעה גופנית כלשהי.

ישנם מספר סוגים של שברים בעמוד השדרה, חלקם נחשבים יציבים, כלומר שאינם גורמים סכנה ליכולת של עמוד השדרה להחזיק את פעילות הגוף בעמידה, וחלקם שברים בלתי יציבים, שעלולים לסכן את יציבות עמוד השדרה ואת העצבים העוברים בתוכו. השבר השכיח ביותר בחוליות הוא שבר הדחיסה. מרבית שברי הדחיסה משתייכים לקבוצת השברים היציבים. מדובר בשברים שעיקרם בחלק הקדמי של החוליה, שנדחס והופך נמוך יותר מהרגיל. שברי דחיסה בעמוד השדרה מופיעים בדרך כלל בחלק התחתון של עמוד השדרה הגבי (T11 ו- T12) ובחולייה הראשונה של עמוד השדרה המותני (L1). אלו שברים שעלולים להיגרם מחבלות, אך באנשים הסובלים מצפיפות עצם נמוכה (אוסטאופורוזיס), שברים כאלה עלולים להופיע גם ללא כל חבלה. שברים בחוליות אלה יכולים לשנות לצמיתות את צורת עמוד השדרה. השברים בדרך כלל נרפאים בעצמם והכאב חולף. עם זאת, לפעמים הכאב יכול להימשך אם העצם השבורה לא מצליחה להחלים כראוי. טראומה לחוליות עמוד השדרה יכולה להוביל גם לשברים קלים או קשים. טראומה כזו יכולה להיות מנפילה, קפיצה, תאונת דרכים או כל אירוע שיוצר לחץ על עמוד השדרה עד מעבר לנקודת השבירה שלו. גורם שכיח פחות לשברי חוליות, אך בהחלט ראוי לאזכור, הוא גרורות ממחלות ממאירות. עצמות עמוד השדרה הן מקום נפוץ להתפשטות סוגים רבים של גידולים. שבר בעמוד השדרה המופיע פתאום ללא סיבה, עלול להיות הסימן הראשון לכך גידול לא מוכר התפשט לעמוד השדרה. ברב המקרים, בדיקת CT פשוטה יכולה להבדיל בין שבר מסיבה של אוסטאופורוזיס לשבר מסיבה זו.

ישנם מספר סוגים של שברים בעמוד השדרה, חלקם נחשבים יציבים, כלומר שאינם גורמים סכנה ליכולת של עמוד השדרה להחזיק את פעילות הגוף בעמידה, וחלקם שברים בלתי יציבים, שעלולים לסכן את יציבות עמוד השדרה ואת העצבים העוברים בתוכו. השבר השכיח ביותר בחוליות הוא שבר הדחיסה. מרבית שברי הדחיסה משתייכים לקבוצת השברים היציבים. מדובר בשברים שעיקרם בחלק הקדמי של החוליה, שנדחס והופך נמוך יותר מהרגיל. שברי דחיסה בעמוד השדרה מופיעים בדרך כלל בחלק התחתון של עמוד השדרה הגבי (T11 ו- T12) ובחולייה הראשונה של עמוד השדרה המותני (L1). אלו שברים שעלולים להיגרם מחבלות, אך באנשים הסובלים מצפיפות עצם נמוכה (אוסטאופורוזיס), שברים כאלה עלולים להופיע גם ללא כל חבלה. שברים בחוליות אלה יכולים לשנות לצמיתות את צורת עמוד השדרה. השברים בדרך כלל נרפאים בעצמם והכאב חולף. עם זאת, לפעמים הכאב יכול להימשך אם העצם השבורה לא מצליחה להחלים כראוי. טראומה לחוליות עמוד השדרה יכולה להוביל גם לשברים קלים או קשים. טראומה כזו יכולה להיות מנפילה, קפיצה, תאונת דרכים או כל אירוע שיוצר לחץ על עמוד השדרה עד מעבר לנקודת השבירה שלו. גורם שכיח פחות לשברי חוליות, אך בהחלט ראוי לאזכור, הוא גרורות ממחלות ממאירותעצמות עמוד השדרה הן מקום נפוץ להתפשטות סוגים רבים של גידולים. שבר בעמוד השדרה המופיע פתאום ללא סיבה, עלול להיות הסימן הראשון לכך גידול לא מוכר התפשט לעמוד השדרה. ברב המקרים, בדיקת CT פשוטה יכולה להבדיל בין שבר מסיבה של אוסטאופורוזיס לשבר מסיבה זו.

הטיפולים הנפוצים ביותר לשברי דחיסה הם:

משככי כאבים יכולים להפחית את הכאב כאשר לוקחים אותם כראוי, אולם הם לא יעזרו לשבר להחלים. התרופות עוזרות לבקרת כאב.

יש להימנע מכל פעילות מאומצת או פעילות גופנית. יש להימנע מהרמת משאות וכל דבר שעשוי להפעיל יותר מדי לחץ על החוליה השבורה שלך.

אצל מבוגרים, ייתכן ותדרש גם מנוחה במיטה לזמן קצר, היות ולעצמות ישנות לוקח זמן רב יותר להחלים והן בדרך כלל דקות וחלשות יותר מאשר עצמות צעירות יותר. ​

המחוך תומך בגב ומגביל את התנועה. המחוך מעוצב היטב כך שיתאים בחוזקה לגופך, כמו גבס לכל שבר אחר. מטרת המחוך היא למנוע מהמטופל להתכופף קדימה. המחוך מחזיק את עמוד השדרה במנח ישר, ובכך מפחית את מרבית הלחץ מגוף החוליות השבור ומפחית את הכאב, כמו כן מאפשר לחוליות להחלים. בנוסף, קיימת סברה כי המחוך מגן על החוליה ועוצר קריסה נוספת של העצם. השימוש במחוך דרוש בישיבה ובעמידה. במרבית המקרים, ניתן להסיר את המחוך בזמן שכיבה במיטה. ​

לרב מדובר בפעולה המבוצעת להקלה על כאב בשברים שלא התחברו כראוי לאחר מספר חודשים. מדובר בהזרקה של חומר מילוי, המאפשר החזרה של היציבות באופן מיידי. מדובר בפעולה המתבצעת תחת טשטוש קל והרדמה מקומית, ובהנחיית מכשיר שיקוף. במרבית המקרים, ניתן לבצע את הפעולה במסגרת של אשפוז יום או אשפוז קצר מאוד. מכיוון שמדובר בהזרקה של חומר שהינו צמיגי, אך לא קשיח לחלוטין, לא נהוג לבצע הזרקה כזו בזמן המיידי לאחר שבר, אשר בו תיתכן זליגה של החומר מתוך החוליה לרקמות מסביב ואף למחזור הדם.

בדרך כלל לוקח כשלושה חודשים להחלמה מלאה של שברים בחוליות. יש לבצע צילום רנטגן לביקורת על מנת לבדוק את התקדמות הריפוי.

לעיתים רחוקות יש צורך בניתוח לתיקון דחיסת עמוד השדרה. ניתוחים אלו מבוצעים במקרים בהם יש עדות לחוסר יציבות בעמוד השדרה, או כאשר חתיכות עצם שבורות מגיעות לתעלת השדרה וגורמות לחץ על העצבים. מדובר בניתוחים דחופים למדי, והם מבוצעים לרב במהלך השעות או הימים שלאחר השבר, בהתאם לאופי השבר ולמצב הכללי של המטופל/ת.

בניתוחים אלה כמעט תמיד נדרש קיבוע מתכתי כלשהו, שיחבר בין החוליה שמעל לחוליות השבורה לזו שמתחתיה.

דילוג לתוכן